Šta je profesionalna orijentacija i kome je namenjena
Profesionalna orijentacija predstavlja stručnu podršku koja se pruža osobi koja treba da donese važnu odluku vezanu za izbor škole, predmeta na studijama, promenu posla ili za razvoj karijere. Najčešće se radi na prelasku iz osnovne u srednju školu, pre upisa na fakultet, kada postoji želja za promenom škole ili za prekvalifikacijom, a posebno kada se donosi važna životna odluka, kao što je odlazak u inostranstvo radi nastavka školovanja.
U sklopu profesionalne orijentacije, mogu se ispitivati nečija profesionalna interesovanja, motivacija, radne navike, intelektualne i druge sposobnosti, informisanost i opšta kultura kao i osobine ličnosti.
Neophodno je da se većina navedenih stvari uzme u obzir, jer neko može da ima želju da studira programiranje, a da ne poseduje razvijene sposobnosti logičkog rezonovanja ili da želi da pohađa vojnu školu a da ima izražen problem u vezi sa uklapanjem u hijerarhiju i sa poštovanjem autoriteta.
U oba navedena slučaja, dete ili mlada osoba poseduje interesovanje, ali ne i potrebne sposobnosti i osobine koje će joj omogućiti da u određenoj profesiji bude uspešna. Pored toga, treba uzeti u obzir i realnu situaciju na tržištu rada, kao i perspektivnost i isplativost bavljenja određenom profesijom.
Cilj profesionalne orijentacije nije da se da konkretno uputstvo šta neko treba ili ne treba da upiše već pre ima savetodavni, usmeravajući karakter, a odluka o sopstvenom profesionalnom razvoju treba da bude samostalno doneta.
Zašto uslugu profesionalne orijentacije treba tražiti od psihologa
Profesionalnom orijentacijom i karijernim vođenjem mogu da se bave stručnjaci različitih profila, neki imaju pravo da koriste i određene testove (defektolozi, pedagozi, socijalni radnici i sl.) ali samo kvalifikovani psiholozi mogu da koriste sve psihološke merne instrumente koji su neophodni za kvalitetnu i sveobuhvatnu procenu.
Načela izrade psiholoških testova, razumevanje metrijskih karakteristika, teorijski koncept koji stoji u osnovi izrade testa, procedura mentalnog testiranja u zavisnosti od uzrasta i individualnih osobenosti, uči se jedino na studijama psihologije.
Psiholozi u svom radu neguju individualizovani pristup i kombinuju različite testove, odnosno biraju koje će tačno koristiti, u zavisnosti od uzrasta i potreba konkretnog ispitanika.
Zbog čega kvalitetna profesionalna orijentacija ne može da se radi on-line
Razumevanje motivacije, interesovanja, procena sposobnosti i osobina ličnosti zahteva sveobuhvatan pristup psihologa sa posebnim iskustvom u radu sa decom i mladima. Rezultati testova, bez obzira da li su kompjuterski administrirani ili ne, traže interpretaciju rezultata.
On-line testiranje podrazumeva da se testovi popunjavaju u aplikaciji, koja na osnovu podataka koji su deo programa, računa skorove, definiše profile i daje preporuku. Kompjuter ne može da uradi dobru kvalitativnu analizu podataka, da interpretira kontradiktorne rezultate i da posmatra osobu u njenoj celovitosti, pa je intervju kvalifikovanog stručnjaka iz oblasti psihologije ključan deo kvalitetne profesionalne orijentacije.
Kao što je neophodno da lekar, iako ima rezultate različitih laboratorijskih i drugih analiza, uživo vidi pacijenta i porazgovara sa njim pre nego što donese odluku o terapiji, tako i psiholog treba da ima neposredan kontakt sa ispitanikom da bi ga kroz intervju bolje upoznao i rešio neke nedoumice u vezi sa interpretacijom rezultata testiranja.
Kompjuterski generisani izveštaji, umeju da budu obimni, detaljni ali iz istog razloga zbunjujući i praktično nekorisni. Kvalitetan izveštaj koji se nakon testiranja daje usmeno ili u pisanom obliku, po standardima struke, u tehničkom i jezičkom smislu treba da bude konkretan i potpuno razumljiv za osobu kojoj je izveštaj namenjen. Obavezni deo izveštaja je jasan rezime ili zaključak, koji po potrebi sadrži specifične preporuke.
Koji se psihološki testove koriste
Psihološki merni instrumenti koji se koriste u svrhu profesionalne orijentacije predstavljaju zakonski zaštićena sredstva koja su namenski konstruisana radi pouzdane procene interesovanja, sposobnosti i ličnosti mlade osobe.
Zakon i profesionalna pravila određuju da sve testove, a to se naročito odnosi na testove ličnosti i intelektualnih sposobnosti, mogu legalno da kupe i koriste isključivo školovani psiholozi, s tim što je za interpretaciju nekih testova pored toga, neophodna i dodatna edukacija. Teorijska znanja i praktično iskustvo u primeni testa, takođe igraju važnu ulogu u umeću primene psihološkog testiranja u radu.
Zbog čega je važno da test bude standardizovan
Na internetu je moguće popuniti različite testove koji navodno mere inteligenciju, osobine ličnosti i slično, ali koji nisu pravi psihološki testovi jer nisu pravljeni po propisanoj metodologiji, niti su standardizovani za naše podneblje.
Kada kažemo da je neki test standardizovan, zapravo kažemo da je prošao propisanu i kompleksnu proceduru izrade i da je empirijskim putem potvrđeno da za određenu populaciju koja živi na određenom prostoru ima dobre metrijske karakteristike, a to znači da je pouzdan, validan, objektivan i osetljiv.
Testovi koji su standardizovani u drugim zemljama, a posebno ako su u pitanju kulturološki značajno različita podneblja, nisu pouzdani za primenu u Srbiji.
Pošto je postupak pravljenja testa veoma skup i komplikovan, a pravilna upotreba zahteva psihološko obrazovanje i kompetencije, propisi obavezuju psihologa da ih na određeni način čuva i brine o njima.
Kvalifikacije psihologa koji radi profesionalnu orijentaciju
Odlazak kod psihologa je posebna situacija u kojoj osoba izlaže svoju privatnost, pa je sasvim u redu da se unapred informiše o osobi kojoj je to pravo dala.
Pitajte psihologa o njegovim ili njenim profesionalnim kvalifikacijama, koliko i kakvo ima iskustvu u radu i primeni psiholoških mernih instrumenata koje koristi, kakve ima dodatne edukacije i naročito, kakvo iskustvo ima u radu sa određenom uzrasnom grupom.
Drugačiji pristup u radu se traži za rad sa decom od 13 u odnosu na rad sa mladima od 22 godine – za pravilnu procenu osobina i sposobnosti dece koja su još uvek u procesu razvoja, važnu ulogu ima profesionalno iskustvo. Uz to, ako se radi o maloletnoj osobi, neophodno je da psihološko ispitivanje odobri roditelj ili drugi zakonski zastupnik deteta.
Na žalost, internet je omogućio da svoje usluge nekritički nude osobe koje se predstavljaju kao psiholozi i psihološki savetnici iako to po obrazovanju nisu, nude usluge za koje nemaju kvalifikacije ili zloupotrebljavaju činjenicu da većina dece i mladih vole da popunjavaju testove i da čitaju svoje psihološke profile.
Odlazak kod nekvalifikovane osobe na testiranje i procenu je kao odlazak kod astrologa – može biti interesantno, verovatno će nešto biti „pogođeno“, ali informacija koju ste dobili nije valjana ni pouzdana. Iz tog razloga pitajte osobu koja radi profesionalnu orijentaciju o svemu što vas interesuje a što može biti potvrda profesionalnog kredibiliteta.
Dodatne informacije za one koji školovanje nastavljaju u inostranstvu
Deca i mladi koji planiraju nastavak školovanja u inostranstvu, nalaze se pred dodatnim izazovom navikavanja na odvojenost od kuće, nove uslove života u drugoj porodici, pravila kolektivnog smeštaja u internatu ili studentskom domu i adaptacije na drugačije kulturološke obrasce što predstavlja odličan podsticaj za psihološki razvoj i osamostaljivanje.
Rezultati psihološkog testiranja koji se radi u sklopu profesionalne orijentacije mogu da daju dobar osnov za konstruktivno savetovanje mlade osobe u cilju podrške i pripreme za pomenutu adaptaciju koja je čeka.