Piše: Irina Petrović, 17 godina, učenica (2021. godina)
ISKUSTVO IZ SREDNJE ŠKOLE U FRANCUSKOJ
Od šestog razreda sam išla u letnje škole jezika u Francusku. Ostajala sam po par nedelja. Tu sam se prvi put upoznala sa životom u internatu, odvajanju od porodice, i boravkom u multikulturalnoj sredini. Francusku sam odabrala zato što sam završila OŠ “Vladislav Ribnikar”, dvojezičnu nastavu. Želela sam dalje da usavršim taj jezik.
Ono što bih izdvojila kao najbolje u školi IBS of Provence je individualni odnos nastavnika prema učenicima. Imam utisak da mogu u svakom trenutku da im se obratim sa bilo kojim pitanjem i problemom, i da će mi se posvetiti u meri u kojoj mi je potrebno.
Imala sam dilemu prilikom izbora predmeta. Nakon održane online konsultacije sa školom, donela sam odluku. Znala sam da svakako želim da se bavim društvenim naukama. Tako su sistemom eliminacije odmah ispali “čisti” prirodni predmeti, kao što su hemija, fizika, biologija, geografija. Obavezni predmeti su dva jezika (francuski i engleski u mom slučaju), i matematika, tako da tu nije bilo razmišljanja. Dilema je bila još koja tri predmeta da izaberem. Nakon dosta razmišljanja i razgovora sa roditeljima, opredelila sam se za ekonomiju, globalnu politiku i nauku o sportu.
Obzirom da u ovom trenutku ne znam šta ću studirati, izabrala sam prva dva predmeta. Oni predstavljaju opšte obrazovanje koje će mi biti od koristi kojim god se poslom budem bavila u budućnosti. Takođe, oni pružaju mnogo opcija za buduće studije.
Nauka o sportu je bila moj lični izbor. Uprkos blagom protivljenju roditelja, ispostavilo se da je predmet i gradivo baš ono što mene najviše interesuje u ovom momentu. Ima dosta anatomije, hemije i biologije, ali samo one oblasti koje su u vezi sa funkcionisanjem ljudskog tela, tako da nisam prekinula sve veze sa prirodnim naukama.
Još uvek ne znam šta ću studirati niti na kom jeziku.
MOJ DAN IZGLEDA OVAKO
Ustajem u 7h, doručkujem. Zatim počinje škola u 8:15h. Svaki dan imam različit raspored, imam po 1-2h pauze za ručak, a škola mi se završava u 17h. Zatim sledi sat vremena za večeru i domaći. Pa povratak u internat. U krevetu sam do 23h.
Slobodni dani su subota i nedelja. Pre svega mi je važno da se naspavam, tako da ustanem oko 9h. Subotom je organizovan prevoz do grada Aix-en-Provance. Nekoliko sati provedem po gradu sa drugarima. Idemo na ručak, sladoled i slično. Subota popodne i nedelja su rezervisani za učenje. Nekada su nam nedeljom organizovane razne aktivnosti, učestvovanje u humanitarnim akcijama, bioskop, odlazak na plažu i slično.
Gradom sam prezadovoljna. U pitanju je manji grad, sa tipično francuskom arhitekturom. Mnogo restorana, kafića i fontana. Kako se popularno kaže “grad sa dušom”.
Kada uporedim svoju prethodnu školu/gimnaziju u Srbiji sa ovom školom, mogu reći da je potpuno drugačiji sistem školovanja. Osim neposrednog i otvorenog odnosa sa profesorima, od učenika se očekuje da sami obrađuju zadate teme. Da zauzimaju stavove o različitim pitanjima. Jako je malo gradiva koje treba “nabubati”.
Ono što bih promenila je da imam malo više slobodnog vremena u toku radne nedelje.
Što se života u internatu tiče, obzirom da sam imala iskustva iz letnjih škola jezika, znala sam tačno šta da očekujem. Nije bilo nikakvih problema.
Kada sam došla u školu, prva dva meseca je bilo sjajno. Potpuno sam bila spremna. Jedva sam čekala da dođe dan polaska. Zatim je usledio dvonedeljni raspust koji sam provela u Beogradu. Nakon povratka mi je bilo potrebno neko vreme da se ponovo organizujem i naviknem na školu. Za sada nema nostalgije. Čujem se sa porodicom i prijateljima često. Raspusti su na svakih mesec i po do dva meseca, tako da je lakše kada znaš plan.
Ovakva vrsta školovanja je za samostalne učenike, koji nemaju strah od nepoznatog, i za učenike koji su otvoreni i koji lako uspostavljaju društvene kontakte.