Pitanja i sumnje
“Da li je moje dete bezbedno”, jedno je od načešćih pitanja koje roditelji postavljaju. Odgovor je da jeste bezbedno, ali ne apsolutno. Baš kao i kod kuće, dete nije moguće zaštititi stoprocentno, ali je sredina, škola, porodica ili internat njegovo ili njeno sigurno mesto, odnosno nova zona komfora.
Do polaska na program, roditelj baš kao i dete prolazi kroz različite psihološke faze i postavlja sebi razna pitanja (šta ako mu se ne svidi, šta će da jede, šta ako se ne snađe, a kako će tamo sam, šta ako se neko dete drogira i sl).
Svoju odluku roditelj konstantno preispituje i traži potvrdu od porodice, okoline ili nas, želeći da bude što sigurniji u nju. Čak i kada uđe u ugovorne obaveze, roditelj se premišlja. Ovakav rolerkoster osećanja je normalan i pre svega prirodan.
Baš kao i dete, roditelj oseća na momente neizmernu radost zbog narednog velikog koraka, a u isto vreme i veliku tugu jer mu se život baš kao i detetu menja iz korena. Važno je sa detetom stalno razgovarati i govoriti o emocijama, eventualnim strahovima i pripremati dete za ono što sledi, a to je odvajanje na godinu ili više dana.
Zamislite svoje dete potpuno samostalno, zrelo, puno samopouzdanja i pozitivnog duha, koje ima planove za dalje školovanje, zaposlenje, sa odgovorima na mnoga pitanja na koja ni Vi ne znate odgovor!
Da, to zaista može da bude Vaše dete, nakon godinu ili više dana provedenih u inostranstvu. Ali kako preživeti odlazak deteta na školovanje? Ako Vam kažemo da najveći broj roditelja nakon samo godine provedene u inostranstvu kaže “Zašto to nismo ranije uradili”, da li biste nam verovali? Dug je put do ovog momenta (celih godinu dana). Treba preživeti sam odlazak.
Kulturološki šok kroz koji dete prolazi
Kulturološki šok je neminovan nakon dolaska u novu sredinu.
Svaka promena sredine je stresna i zbog toga je važno znati kroz koje sve psihološke faze Vaše dete prolazi.
- Faza 1 – dolazak na destinaciju. Nakon dugih priprema, Vaše dete je stiglo na izabranu destinaciju. Susreće se sa novim okruženjem i sve mu je novo i lepo. Uzbuđenje zbog novog početka raste.
- Faza 2 – uklapanje. Vaše dete se uklopilo sa svakodnevnim obavezama i prihvaćeno je u novoj sredini. Može doći do prvih poteškoća u školi, problema oko uklapanja u pravila porodice/internata i nove sredine.
- Faza 3 – nostalgija. Vaše dete prolazi kroz prve faze usamljenosti i nostalgije (posebno za vreme praznika). Nedostaje mu porodica, zemlja, i sve na šta je naviklo.
- Faza 4 – približava se kraj. U ovoj fazi Vaše dete je zadovoljno i napredovalo je u svakom smislu. Strani jezik je poboljšan, stečena su prijateljstva, bogatiji je društveni i socijalni život. Toliko toga Vaše dete još želi da uradi, a svesno je da se približava povratak u zemlju.
- Faza 5 – povratak. Ovo je faza kada je Vaše dete spokojno u svom okruženju, kada se potpuno uklopilo. Javlja se strah od povratka u svoju zemlju i preispitivanje da li će sve biti kao onda kada je napustilo.
Kulturološki šok je nešto što većina đaka doživi po dolasku u novu sredinu. Zbog toga je važno da su đaci koji idu na program fleksibilni, prilagodljivi, emotivno zreli i spremni na odvajanje od svoje kuće i porodice.
Kako što bolje razumeti program?
Prvi korak je dobro poznavanje programa. Naš zadatak je da kako dete, tako i roditelje što bolje upoznamo sa programom i kako on funksioniše.
Veliku ulogu igraju i iskustva poznanika i prijatelja koji su svoje dete slali na isti ili sličan program i samim tim su prošli kroz sve ono što i druge roditelje čeka.
Razgovarajte sa nama. Postavljajte pitanja. Pratite proces apliciranja na program! Budite uključeni u sve šta Vaše dete radi, samostalno i uz naš nadzor.
Da li Vam i drugi roditelji postavljaju ista pitanja?
Naravno. Kao roditelj, normalno je imati hiljadu i jedno pitanje vezano za boravak deteta u inostranstvu. “Ko će da mu/joj pere veš? Da li da navedemo u aplikaciji da baš ne voli da jede povrće? Ima li tamo lekara?”
Pre polaska na program decu ćemo baš kao i roditelje pripremiti maksimalno na ono što ih čeka. Mnogi programi imaju orijentacije i po dolasku đaka na destinaciju. Uz sve to postoje i priručnici za program namenjeni deci, ali i roditeljima.
Da li ću moći da komuniciram sa svojim detetom, ili ga posetim?
Za vreme trajanja programa, nesmetano možete komunicirati sa svojim detetom. Savet je ipak da ta komunikacija ne bude svakodnevna i prečesta kako dete ne bi sve vreme bilo rastrzano između novog i starog i kako bi iskusilo program na najbolji mogući način.
Određeni programi dozvoljavaju i posete tokom školovanja, i đaci mogu da dolaze kući za vreme raspusta. Drugi programi poput kulturne razmene, tako nešto ne dozvoljavaju. Zbog toga je važno da se roditelj informiše unapred i odabere program koji odgovara njemu i njegovoj porodici.
Šta ako imam pitanja dok je moje dete na programu?
Vaše dete na programu je briga osoblja u školi ili porodice, lokalnih koordinatora, predstavnika i akademskih savetnika. Postoji čitav tim ljudi koji se bavi decom na destinaciji, pa je važno obratiti se pravoj osobi za asistenciju i pomoć. Savetujemo da se deca prvo sama obrate, a onda i umešaju roditelje ukoliko je to potrebno.
Naša agencija je takođe roditeljima na raspolaganju ukoliko dete nije u stanju da reši problem na destinaciji ili dobije odgovor na svoje pitanje. Tu smo za mesečne izveštaje ukoliko ih škola izdaje, pomaganje prilikom jezičke barijere i za sva eventualna pitanja koje roditelj može da ima tokom detetovog boravka u inostranstvu.
Pratimo razvoj dece na školovanju i pomažemo prilikom daljeg upisa na fakultete.
Odlazak deteta na školovanje u inostranstvu veliki je korak kako za dete, tako i za roditelje. Dok neki smatraju da je uloga roditelja samo da podrži dete emotivno i finansijski, istina je zapravo da roditelji kao i dete moraju dobro razumeti pre svega kako program funkcioniše, koja su detetova prava, a šta obaveze, kao i šta se očekuje od njih kao roditelja.
Na kraju, ovakav vid programa nije za svakoga. Namenjen je hrabrim kako đacima, tako i roditeljima.
Roditelj mora biti svestan da ne može da iskontroliše sve na destinaciji
Obavljajući razgovor sa detetom, sličan razgovor obavljamo i sa roditeljima. Roditelj i dete prolaze kroz različite psihološke faze i imaju pomešane emocije.
Uz dobro poznavanje programa i dobru pripremu za učešće na programu, ovaj proces ne mora biti stresan i težak.
I ne zaboravite, svi roditelji se osećaju isto, pomalo izgubljeno, nesigurno i tužno u početku, ali sigurni ipak na kraju u svoju pravu odluku, kada vide uspeh i rezultat svog deteta.
Možda vas interesuje i profesionalna orijentacija